Saturday 31 March 2012

Resepi Paling Mudah

Assalamualaikum ^^

Ting !!! puding jagung puding jagung .. tetiba je difikiran cik fifiey .. 2 3 hari nie salu je meeting dengan Datin Maziyah (mama) nak masak Nasi Tomato , Kek Coklat .. tapi semuanya fantasi je .. bukan reliti so cik fifey dengan takabburnye menyatakan hasrat dihati nie untuk membuat resepi puding jagung .. senang je .. if u all nak wat sendiri lew *gelak sampai terguling-guling ..  sebelum cik fifiey menguasai dapur dengan rakus dan tamak .. bahan-bahan nak buat nie mesti cukup .. jangan ada yang terkurang ... if yang terkurang tu mesti jadi lembikkk atau keras macam batu ^__^ kali ini misi membuat puding jagung ni mesti jadi .

Memasak dengan titik peluh dan air tangan kita sendiri adalah satu kepuasan yang tak terhingga tau .. macam kita nie seorang chef , *chef fifiey di sini , so dengan kudrat yang kuat .. cik fifiey merempit menuju ke kedai dan membeli bahan-bahan membuat puding jagung ..

takde jagung tak de la puding jagung ----> terliur cik fifiey


Bahan-bahannya


agar -agar nie korang guna 1 paket jew 

IDEAL walaupon mahal , menlazatkan lagi puding kite, 
ala yang murah pon boleh, ikut citarasa sendiri

Jagung Manis cap ayam !!

1 cawan je , terlebih cawan kencing manis 

Tepung kastard nak bagi warna puding lagi menarik



Cara-cara membuatnya

1. masukkan agar-agar kedalam periuk yang comel  , air tu korang boleh agak-agak sendiri , kacau sampai agar-agar tadi hancur.
2. masukkan gula , kacau dengan lajunya sampailah sebati , dan masukkan jagung tin, gaul sebati.
3. sediakan bekas kosong yang comel berwarna purple masukkan tepung kastard tadi 1 cawan bukan 2 cawan ye ,, pastu masukkan susu cair letak je 1 tin susu ..Gaul sebati menggunakan mesin mixer .. 
4. selesai sudah , masukkan bahan yang yang di mesin td kedalam periuk yang comel. jangan lupa perlahankan api ye.
5. kacau sampai sebati hingga mendidih dan jangan sampai berketul-ketul , masukkan ke dalam loyang yang comel ^_^, biarkan sejuk if nak lebih sedap masukkan ke dalam peti sejuk.



Terima kasih sudi baca !! sayang korang























No comments:

Post a Comment